Informatievoorziening rondom de Grasbuurt malaise

Bewoners van de Rotterdamse Grasbuurt doen hun verhaal bij de diverse media die ze op bezoek krijgen.

Verder doen projectbegeleiders in de straten die kennis van zaken hebben er alles aan om de wijk bereikbaar te maken voor de hulpdiensten. Op 10 september 2019 zijn er ook extra rijplaten neergelegd. Ook heeft de betrokken projectbegeleider de rommel op laten ruimen die de aannemers achter hebben gelaten.

Vanuit de officiele communicatie kanalen hebben bewoners na de nieuwsbrief van afgelopen donderdag 6 september 2019, die overigens niet iedereen heeft ontvangen, niets meer gehoord. Update: op vrijdag de 13e is een nieuwe nieuwsbrief gestuurd. De tekst hiervan is ook leesbaar op de website www.rotterdam.nl/grassenbuurt (dit is de website vanuit de gemeente voor de werkzaamheden in de Grasbuurt in Rotterdam.

9 september 2019. Een interviewer van Rijnmond TV belt met zijn telefoon die tevens dienst doet als high definition Video Camera.

De bewoners proberen informatie te krijgen door met de werkers in de straat te praten maar die weten vaak ook niets omdat ze ingehuurd zijn voor specifieke werkzaamheden.

Verantwoordelijk projectleider Nico Coevoets is nog niet gespot door bewoners in de straten.
Ze zouden graag met hem, als verantwoordelijke voor dit project, graag in gesprek gaan over dit project.

Hoewel het niet zijn taak is om mensen te informeren fungeert 1 van de projectbegeleiders, die zichtbaar is met zijn oranje veiligheidshesje, voor een aantal mensen even als aanspreekpunt. Hij weet inhoudelijk veel over het project. Er mag in principe alleen via de officiele kanalen gecommuniceerd worden.

Een tip van deze betrokken projectbegeleider en wijst ons nogmaals op de website waar informatie wordt gepubliceerd: https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/grassenbuurt/

Vooral oudere bewoners kunnen de kleine lettertjes niet lezen door het lage contrast van de witte tekst op de groene achtergrond

Link op billboards slecht te lezen
De link van de gemeente Rotterdam staat ook op de grote billboards die aan de randen van de buurt staan maar zijn slecht leesbaar omdat de lettertjes klein zijn en het kleurcontrast laag is. De reusachtige borden zijn daarnaast erg hoog en zijn juist bedoeld om langs (snel) wegen te zetten waar met hoge snelheid langs wordt gereden.

Deze billboards worden vaak ingezet voor branding doeleinden (het promoten van een merk)

De tekst is dan groot en grof en heeft een hoog contrast. Liefst zwart en geel maar zwart op wit evenals andere contrasterende varianten volstaan ook.

Bewoners kunnen nu dus niet, net als bij reclame in een bushokje, dichterbij komen om de kleine lettertjes te lezen. Het staat gewoon te hoog.

BOB Billboard met grote letters en een groot contrast van voorgrond en achtergrond

Online niet voor iedereen weggelegd
Met name de oudere bewoners beschikken niet altijd over internet. De webpagina laad daarnaast niet goed op hun vaak oudere apparaat. Ook de uitklap menu’s naar de nieuwsbrieven en andere informatie klapt soms niet uit omdat ze niet beschikken over de laatste nieuwe versie van hun browser.

Verder vinden ze het simpelweg moelijk om de informatie op deze manier tot zich te nemen.

Wanneer komt nieuwe informatie beschikbaar? 
Bewoners weten niet wanneer er nieuwe informatie beschikbaar komt op de website want er is geen digitale nieuwsbrief beschikbaar waar mensen zich voor kunnen opgeven via de website. Je krijgt dus geen seintje als er nieuwe informatie is.

De enkele bewoners die wel in contact hebben gestaan per e-mail worden ook niet op de hoogte gehouden via e-mail en moeten hun informatie letterlijk van de straat plukken.

Verder zijn er nog steeds problemen met het Ziggo internet in delen van de buurt doordat een kabel beschadigd is geraakt door de werkzaamheden in de wijk. Dat bemoeilijkt het delen van de informatie nog extra.

Wat nu?
Het liefste zouden de bewoners nu eens door echte mensen geinformeerd willen worden door bijvoorbeeld een bewonersavond te organiseren. Dat dat niet op stel en sprong kan begrijpen bewoners ook wel maar nu worden het ze op het gebied van informatievoorziening wel heel moeilijk gemaakt.

Whatsapp groepjes
Momenteel proberen de bewoners elkaar op de hoogte te stellen door informatie te delen via in het leven geroepen whatsapp groepjes en social media kanalen zoals nextdoor.

In de straat zien bewoners wel aannemer VULPEN (Gasnet, Evides) nog aan het werk, maar iedereen weet inmiddels dat dit een ander project betreft. Zij maken de straat open en betegelen deze dan weer dicht. Bewoners voorzien de medewerkers van tijd tot tijd van koffie en een koekje.

VULPEN
De borden in de straten met datums erop lijken data te zijn van Vulpen. Hoofdaannemer Verhoeven heeft destijds nooit gecommuniceerd in de straten met borden en naar bewoners wanneer wat open zou gaan en welke verwachting men zou hebben opdat ze weer dichtgaan. Vulpen is de aannemer die werkt voor Stedin en Evides en heeft niets te maken met de hoofdaannemer van het riool project.

Geweigerde toenadering
Deze website heeft zich meerdere malen opgegeven bij de project verantwoordelijke Nico Coevoets om informatie extra en actief te delen in dit kanaal en de locale sociale media , echter is dit aanbod altijd afgeslagen omdat de website van rotterdam.nl afdoende zou zijn en er een team can communicatiespecialisten aan het werk zijn..

Grassenbuurt of toch Grasbuurt?
Een bewoner merkt terecht op dat de link van de gemeente in al haar communicatie verwijst naar de Grassenbuurt terwijl die toch al vanaf het begin in de Rotterdamse ‘Grasbuurt’ woont en het pad achter zijn huis ook altijd ‘Grasbuurtpad’ heeft geheten.

 

 

 

 

Hieronder betrokken Media kanalen die men de bewoners in gesprak gaan.

Brigitte Moratis woordvoerder van de Gemeente Rotterdam in een interview met TV Rijnmond. Deze video is van vrijdag 13 september 2019.

In de video wordt gesproken over 2x klachtennummers die ook na Kantoortijd beschikbaar zouden zijn. Na onderzoek blijken dit 2x 06 nummers te zijn waarvan 1 een informatienummer is en 1 nummer voor dringende zaken. Bewoners vragen zich af wanneer ze deze nummers mogen bellen en wat precies wordt verstaan onder dringende zaken.

Op twitter verwijst @brigittemoratis echter alleen naar ‘de’ website waar ‘de’ nieuwsbrief op zou moeten staan die ook huis aan huis is verspreid op 13 september 2019.  Voor de bewoners van de Grasbuurt blijft de communicatie onduidelijk en vragen ze zich nog steeds af wanneer er echte mensen naar de grasbuurt komen om mee te praten. Grasbuurt op Twitter? https://twitter.com/GrasbuurtRdam

Voor de bewoners is het nog steeds onduidelijk of onderstaande telefoonnummers uit de nieuwsbrieg ook echt 24 uur per dag bereikbaar zijn en of dit tevens ‘de’ klachtennummers zijn waarover gesproken wordt. Verder geeft @brigittemoratis aan dat er niet elke keer gestraat kan worden voor een stoep die steeds open en dicht moet.

Momenteel is aannemersbedrijf VULPEN bezig in de grasbuurt met gas- en water- leidingen en die halen de stoepen tenminste 3x eruit en maken ze dan ook elke keer weer dicht. Er lijken door de gemeente Rotterdam dus problemen te worden gemaakt om niets en wil men de extra stap niet maken.

 

 

Luister ook naar het audiofragment van Brigitte Moratis, wordtvoerder voor het Rotterdamse Stadsbeheer (voorheen Gemeentewerken)

https://www.rijnmond.nl/media/92559/Brigitte-Moratis-van-Stadsbeheer-over-de-open-liggende-straten-in-de-Grasbuurt

Bewoners voorzien zichzelf en maken met de enkele losse stenen die er nog liggen het openbare pad af,

 

Geimproviseerd pad gemaakt door bewoners

 

18 september 2019: Wethouder Wijbenga brengt een bezoek aan de Rotterdamse Grasbuurt.

Wethouder Bert Wijbenga bracht op 18 september 2019 een bezoek aan de Rotterdamse Grasbuurt om Polshoogte te nemen.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *