Enorme drukte bij de bijzondere Grasbuurt bewonersavond van 21 januari 2020

De bewonersavond van 21 januari 2020 kende een zeer hoge opkomst van de bewoners uit de Rotterdamse Grasbuurt. De bewoners waren overduidelijk geinterreseerd in wat er gebeurde in de straten en hoe ze daar enigzins invloed op zouden kunnen hebben deze avond.

Op deze avond, waar bewoners maanden lang op hebben  gewacht en hoge verwachtingen van hadden heeft een duidelijk afgekaderd programma.

Presentator Jean Paul Andela informeert de bewoners over wat ze kunnen verwachten deze avond.

Een korte introductie, veel woorden van begrip en welbehagen naar de bewoners van Jean Paul Andela maar ook hier weer geen ruimte voor discussies op de planning.

Korte uitleg, geen centrale discussie mogelijk
Na de korte introductie mag men een tafel met een onderwerp uitkiezen zoals dat bij de informatieavonden van 2017 en de startavond van april 2019 ook het geval was. Niets is daarin anders. er zijn 3 tafels die in verschillende ruimten staan.

Een verantwoordelijk gemeente ambtenaar legt uit per onderwerp over het hoe en wat. Vragen worden opgeschreven en binnen 3 weken zullen deze door de gemeente worden  beantwoord.

Na afloop luisteren naar wat de meest gestelde vragen waren die gesteld waren aan de tafels

Naderhand, 15 minuten voor het einde van de avond, wordt alles verzameld. De conclusie per tafel zijn de vragen die veelgesteld waren. Antwoorden blijven ook nu weer uit. het enige wat de gemeente heeft gedaan is nogmaals vragen op de halen in een poging de bewoner het idee te geven dat ze gehoord worden.

Binnen 3 weken gaat de gemeente de antwoorden schriftelijk terugkoppelen aan de bewoners. Ze zullen dit hoogstwaarschijnlijk in alle stilte publiceren op hun landingspagina binnen het grotere Rotterdam.nl.

Ook was projectleider van dit project en tevens manager Rotterdam noord-rand Henk Alkema aanwezig maar heeft hij geen verdere uitleg gegeven en was (voor bewoners) niet beschikbaar voor vragen en/of commentaar.

Vaak was niet duidelijk wat de rol was van de personen die de vragen opschreven aan de tafels. Of ze verantwoordelijken waren voor dat onderwerp of van een afdeling communicatie.

praattafel met deskundige en bewoners
Praattafel met deskundige en bewoners

Het merendeel van de bewoners heeft de lokatie inmiddels verlaten, de laatste bewoners wordt de deur gewezen met de klassieker ‘dat het alarm er zo opgaat’ en het pand nu echt verlaten moest worden.

De bewoners van de Grasbuurt kunnen niet meer dan dat ze binnen nu en 3 weken antwoorden kunnen verwachten en vooral waar ze deze antwoorden op de vragen kunnen vinden.

Ondertussen worden de straten volgens herindelingsplan dichtgemaakt.

Helaas was er ook nu van participatie geen sprake.

  • Op 11 februari 2020 is er een startavond voor project subwijk C+D in de Grasbuurt (Deel 2) die inhoudelijk niet veel zal afwijken van deze standaard opzet met dezelfde informatie.

Hieronder volgen nog een paar foto’s van de enorme opkomst van de bewonersavond op 21 januari 2020.

Artikel in het online AD
Ook het AD  heeft op haar website een stuk geschreven over de bewonersavond van de Grasbuurt op 21 januari 2020 op de onderstaande link.

De bewonersavond is mede tot stand gekomen door druk vanuit de Gebiedscommissie en onder meer een raadsvergadering op 5 december 2019 aangevraagd door Raadslid Benvenido van Schaik ove de wens van de bewoners voor een algemene bewonersavond aan verantwoordelijk Wethouder Wijbenga.

Enorm hoge opkomst bewonersavond Grasbuurt Rotterdam (Fase A+B)

 

Niet iedereen kwam aan bod aan de overvolle tafels met experts van de Gemeente.

 

Enorme drukte bij bijzondere bewoners informatieavond Grasbuurt Rotterdam

2 gedachten over “Enorme drukte bij de bijzondere Grasbuurt bewonersavond van 21 januari 2020

  • 22 januari 2020 om 19:07
    Permalink

    De beste basis van productieve communicatie is transparantie.
    De beste basis voor een goede relatie of vriendschap idem dito.

    Beantwoorden
    • 23 januari 2020 om 09:26
      Permalink

      er is sprake van een schijn transparantie en veel beloftes en begrip alleen komen die niet tot uiting keer op keer en dan krijg je wantrouwen en is het vertrouwen verloren en dan is er niets meer.

      Beantwoorden

Laat een reactie achter op Cynthia van Beek Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *