Elektrische deelscooters in Ommoord en de Grasbuurt

Wellicht is het je al opgevallen, Ommoord en de Grasbuurt is recent (begin 2020) overspoeld met elektrische deelscooters. Sinds kort is Ommoord maar ook de hele grasbuurt een service gebied voor Felyx en Go-sharing scooters. Het idee is dat de gebruikers flexibel vervoer tot hun beschikking hebben zonder de verantwoordelijkheden ervan en ideaal als aanvulling op een gezinsauto.

Ideaal om adhoc naar een familielid in nood te rijden. Zoek een scooter, activeer hem met de app en GO!

Wat moeten we hier mee als bewoner?
Het wordt ook in de grasbuurt moeilijker om meerdere auto’s te parkeren. De aanwezigheid van deelscooters kan je helpen als (tijdelijke) oplossing om te voorzien in een hoge nood of gewoon een stukje fun-rijden naar de Rotte of het alexandrium. En rijd je van servicegebied naar service gebied dan kun je hem daar achterlaten. Maar heb je bijvoorbeeld autopech dan kun je opzoek naar een scooter om je reis toch te vervolgen.

Op de stoep of langs de straat?
Ben je klaar met je ritje dan schakel je de scooter uit via de app en wordt bij GO-sharing gevraagd om een foto te maken van de lokatie van de scooter zodat ze kunnen zien of deze niet in de weg staat op het voetpad

2 aanbieders getest, 3e is op komst
We hebben beide apps en scooters getest van de huidige aanbieders anno februari 2020. Felyx was de eerste e-scooter-deel-service in Rotterdam en de grasbuurt en GO sharing is er recent bijgekomen. Tevens is een vergunning verleend aan een 3e uitbater te weten: CHECK! echter heeft deze alleen een service gebied in het centrum van Rotterdam.

Ik wil rijden, Hoe werkt het?
In de Grasbuurt hebben we momenteel alleen de wat oudere Felyx scooters en de Go Sharing scooters. Om gebruik te kunnen maken moet je per merk de app installeren. Dus 1 voor Felyx en 1 voor Go Sharing als je ze allebei wilt gebruiken. Zo heb je meer kans op een scooter op loopafstand

Eerst aanmelden via de app
Voordat je aan de slag kunt gaan moet je wel voldoen aan de regels en moet je een check ondergaan. Je moet onder andere je brommer-rijbewijs inscannen via de app of je gewone rijbewijs inscannen samen met je geizcht. De app gaat dan proberen of ze je automatisch kunnen checken, lukt dat niet dan moet je even wachten. Dit kan snel 1 of 2 dagen duren.

Kosten
Felyx en Go sharing hebben een andere kosten model. Meld je je aan by Felyx dan moet je 8 euro betalen om je in te schrijven. Hier krijg je wel 30 gratis minuten voor terug. Bij go sharing hoef je niets te betalen en kun je meteen aan de slag. Je kunt bijvoorbeeld via IDEAL prepay geld erop zetten. Het koppelen van een Credit Card behoord ook tot de mogelijkheden. is je geld op? geen probleem! de scooter slaat niet meteen af maar je krijgt een negatief krediet zoals dat met het openbaar vervoer ook het geval is. Bij je volgende rit moet je die uiteraard wel terugbetalen. Verder betaal je per minuut 0,29 cent als je aan het rijden bent. rijd je niet, zet hem dan in de parkeerstand om geld te besparen.

Parkeren met behoud van je scooter (als je terugkomt)
Je gaat naar een afspraak en je wilt ook weer terugrijden of je komt iemand tegen waarmee je blijft praten. Zorg er dan voor dat je de scooter in parkeerstand zet. Dan kun je tegen het tarief van 0,05 cent de scooter parkeren of stilzetten met behoud van de scooter. Iemand anders kan deze dan niet huren en heb je garantie dat je weer terug kan rijden.

Hoever kun je ermee rijden?
Je kunt ongeveer een afstand rijden van 50 km als de accu helemaal vol is. Omdat je gebruikt maakt van fietspaden rijd je routes vaak efficienter dan met de auto.

Ben ik verzekerd?
De scooters hebben allemaal een plaatje en hebben een WA verzekering. Bij Felyx heb je naast de snorfiets (tot 25km) ook een bromfiets en voor die bromfiets heb je een helm nodig. Voor zover duidelijk heft GO sharing alleen snorfietsen. Verder heb je geen omkijken naar het opladen en het onderhoud van de scooter. Is die bijna leeg, kijk op je app naar scooters in de buurt en switch in paar seconden naar een andere schooter en vervolg je weg.

Condens onder het display op alle scooters die we gezien hadden onderweg van Felix.

Kwaliteit van de scooters
Felyx is wat ouder en hoewel de scooters er groter en robuster uitzien en zelfs een dek-kleed hebben merken we op, vooral als je voor het eerst rijd op een scooter, dat het wat groter en grover is. Ook zat er vocht onder het digitale paneel waardoor we niets konden aflezen (ook bij controle bij andere felyx scooters was dit het geval)

Go-sharing heeft wat kleinere scooters die handzamer zijn en ook technisch minder gecompliceerd. Ze maken gebruik van de Bosch HUB wheel waardoor de scooter slanker is en ook geen externe aandrijfriem nodig heeft zoals de Felyx. Minder kans dat je vast komt te zitten.

 

Een E-step in Keulen, Duitsland van het merk LIME. In Nederland hebben deze E-steps nog geen RDW type goedkeuring gehad.

 

 

Wat kunnen we nog meer verwachten? En waar is de E-step die we in de rest van Europa wel aantreffen?
Rotterdam heeft vergunningen beschikbaar voor deelscooters en deel-steps. Totaal 6000 apparaten. Echter van de deelsteps, ook wel e-steps, hebben we nog geen niets gezien ook niet omdat het RDW nog geen groenlicht heeft gegeven (in tegestelling tot ons omringende landen) voor typegoedkeuring waardoor elk gebruik van de step op de openbare weg illegaal is omdat de scooter niet verzekerd kan worden. Er zijn een aantal uitzonderingen en dat zijn steps met slechts electrische ondersteuning.

 

Deelvoertuigenbeleid Rotterdam
Rotterdam biedt ruimte voor 6500 deelvoertuigen: 3000 fietsen, 2000 brom- en snorfietsen, 1000 elektrische steps en 500 bakfietsen en andere vormen van deelvervoer.

Voor elektrische steps (in februari 2020 nog niet beschikbaar vanwege regelgeving nederland), -bakfietsen en andere vormen van deelmobiliteit zijn momenteel geen vergunningen verleend. Het maximumaantal deelvoertuigen kan worden bijgesteld als er meer of minder vraag naar deelmobiliteit is.

Tussentijdse conclusie van een Grasbuurt bewoner:
GO sharing de gifgroene scooters werken tot nu toe het meest simpel en zijn ook het kleinste en het modernste.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *