1-richtingverkeer in de GrasBuurt?
Vanaf 2018 worden de hoofdrioleringen vervangen. De gemeente gaat hierna meteen over tot het herindelen van de straten. Wellicht 1 van de meest omstreden plannen hierin is het 1-richtingsverkeer dat gaat gelden in de GrasBuurt. Heeft dit alleen voordelen en wat zijn de effecten hiervan nadat we 50 jaar zonder 1-richtingverkeer hebben geleefd?
Hoewel met 1-richtingverkeer duidelijk is hoe men door een straat moet gaan en er geen tegenliggers meer zouden moeten zijn wordt er ook een aanslag gedaan op de flexibiliteit van een straat. Het huidige grid van straten laat het toe dat als 1 straat is afgesloten je simpelweg een andere parallelle straat neemt om eromheen te gaan. Denk aan leveringen voor de tuin, verbouwingen, zetten van (dak) kapellen waar de straat vaak uren op een dag is geblokkeerd. Geen probleem in de huidge situatie. Maar hoe pakt zich dat uit als er 1-richtingsverkeer is? Welke voordelen en welke nadelen gaat dit krijgen, gaan we rondjes rijden en maak je meer kilometers en meer CO2 uitstoot om tot het zelfde resultaat te komen?
Hieronder een link naar een PDF bestand met een schets van het 1-richtingverkeer en een herindeling vand e grasbuurt.
Ik wil dit niet, waar kan ik dat stemmen of nee zeggen?
n.bruijn@rotterdam.nl Nico de Bruin
j.mallens@rotterdam.nl Verkeersdeskundige
ik ook niet,gaat al bijna 50 jaar goed,bijna nooit tegenliggers,indien nodig wacht men opelkaar..
1richting bevordert waarschijnlijk wel harder rijden
je kunt hier een petitie tekenen om de discussie aan te zwengelen.
https://petities.nl/petitions/geen-eenrichtingsverkeer-in-de-grasbuurt-in-rotterdam?locale=nl
Met 1-richtingverkeer blokkeert men de straat en kan men geen kant op.