Reeds groene Grasbuurt wordt ‘TE’ groen in de straten na herindeling

De Rotterdamse groene Grasbuurt wordt ‘TE’ groen na de herindeling van de straten. Iedereen ziet graag groen omzich heen en met groen heb je een beter en gelukkiger leven, maar de bewoners van de Rotterdamse Grasbuurt vinden het na de herindeling wel TE groen worden ten kosten van hun eigen groen. Dit gaat ten kosten van veel parkeervakken maar ook van bezonning in hun tuintjes. Een aantal bewoners neemt zelf het voortouw al om groente te groeien in hun tuinen. Met een boom voor je deur zullen ook deze mensen iets anders met hun tuin doen. Wat het beleid juist tegen wil gaan is het dichttegelen van tuinen, in deze buurt wordt dat door gemeentegroen juist teniet gedaan.Daarnaast vraagt men zich af wie dat groen gaat verzorgen als in de huidige situatie de gemeente al slecht omgaat met hun eigen groenvoorziening.

Gevaar van groen dat niet onderhouden wordt

Dit wil je niet op je hoofd krijgen. Gemeenteboom in 2 tuinen gevallen bovenop tuinhuisjes op een warme zomerdag
Hardhouten tuinhuisje van 2 buren zijn totaal vermorzeld. Gelukkig zat er op dat moment niemand in.

In de zomer van 2018 nog is een oude gemeenteboom aan het raaigras/brongras er tijdens een warme zomeravond af gevallen in de tuin van 2 bewoners. Gelukkig zijn ze er met de schrik van afgekomen maar het had veel erger af kunnen lopen.

De Rotterdamse Grasbuurt is al een groene wijk met monumentale bomen. Daar wil de gemeente nog meer groen bijzetten in de straten ten koste van de mobiliteit en bereikbaarheid van de bewoners.

Het is goed toeven in de Rotterdamse Grasbuurt echter blijkt na de herindeling, waar we al een stukje van kunnen zien in de straten Rijstgras en Fioringras, dat het er betreft mobiliteit en bereikbaarheid niet beter op wordt. Daar zijn gigantische groenvakken aangelegd. Die zitten niet tussen de parkeervakken maar die nemen meer dan de helft van een parkeervak in.

‘Het lijkt wel alsof de gemeente met deze plannen ons dwars wil zitten door te sparren met het beleid en een zogenaamd Groen quota. Maar beleid zegt niet waar een boom of groenvak precies moet komen’.

Meten is weten
Een snelle blik op de google maps laat zien dat er in de Grasbuurt veel meer groen is dan veel andere wijken die veelal later zijn gebouwd. Dat was het beleid uit de jaren 60.

Na de herindeling, waarvan 2 straten al ingedeeld zijn, komen er gigantische boomvakken die meer dan een halve parkeerplaats in beslag nemen.

Nu gaan de groenvakken ten koste van de parkeervakken en die zijn al schaars. Bewoners hadden bij de bewonersavonden al aangegeven dat het KRAP is. Tegelijk waren ze met voorstellen op de proppen gekomen om insteekvakken te maken van de beschikbare ruimte aan de zijkant van enkele huizen waar niemand last van heeft. Dit heeft de gemeente immers ook in andere delen van de wijk  gedaan waar de parkeerdruk juist veel lager. Met name Fioringras hoek Kramgras, dat slechts enkele minuten lopen is van drukke Station Alexander, wordt het hardst getroffen door hert groen.

Op sommige hoeken van straten staan al oude monumentale bomen. Hoe gaan die concurreren met de bomen van de gemeente? Het past simpelweg allemaal niet. De originele opzet van de Rotterdamse Grasbuurt is van eind jaren 60. Dat beleid ging uit van het groen van de bewoners zelf. Voortuinen in de Grasbuurt zijn vaak 6 meter diep.

De gemeente heeft echter geen oor of oog  voor de bewoners aangezien ze er wel naar zouden gaan kijken, maar de groenvakken zonder verder overleg of communicatie (zoals beloofd was) er in delen van Rijstgras en delen van Fioringras al heeft ingelegd. Verder valt het de bewoners op dat het ook de minder validen moeilijker wordt gemaakt en de opritten en afritten ontbreken in de straten die al af zijn.

Tot overmaat van ramp staat er bij het Fioringras en bord dat brommers en fietsers gebruik kunnen maken van het voetpad. Is dat nu een foutje of ook onderdeel van de herindeling?

De meeste bewoners zien de groenvakken tussen de parkeervakken dan ook  liever verplaatst worden naar bijvoorbeeld speeltuin en groenparkjes . Het is simpelweg ‘TE’ groen tussen de parkeervakken ten koste van de bereikbaarheid van hun eigen huis.

Wethouder Wijbenga brengt een bezoek aan de Groene Grasbuurt

Het goede voorbeeld?
Op 18 september is wethouder Wijbenga polshoogte komen nemen van de situatie in de Grasbuurt. De heer Wijbenga heeft hierbij zijn Mitshibushi SUV geparkeerd ruim buiten de straten van de nieuwe herindeling aan de ruime Nieuwe Ommoordse weg. Uiteraard hadden we graag gezien hoe hij in 1 van de nieuwe straten zijn auto zou parkeren zonder een andere auto aan te raken.

Op de website van de gemeente Rotterdam erkent men de problemen van parkeren en zegt men hiernaar te handelen met een minimale aanpassingen, echter in de praktijk blijkt de impact de hele wijk op zijn kop te zetten.

Oproep aan wethouder en Gemeentelijk apparaat: Organiseer een bewonersavond waar bewoners echt mogen polderen over de plek waar ze wonen, hun eigen buurt.

Correctie melden? grasbuurt01@gmail.com

2 gedachten over “Reeds groene Grasbuurt wordt ‘TE’ groen in de straten na herindeling

  • 7 december 2020 om 09:15
    Permalink

    Bedankt voor het schrijven van dit artikel. Ik woon zelf in Utrecht, in een groene buurt waar gelukkig veel onderhoud wordt gedaan door de gemeente. Dit is ook echt noodzakelijk, anders ziet het er rommelig uit, of verloederen de speelplekken. Ik hoop dat de groenvlakken inmiddels plaats hebben gemaakt voor parkeerplekken en dat het verplaatst is naar een ander stuk, waar het beter past voor de bewoners!

    Beantwoorden
    • 3 januari 2021 om 19:39
      Permalink

      hi Tom bedankt voor uw reactie. Helaas was er geen koevoet tussen te krijgen. We hadden juist graag een concentratie van groen gezien maar bomen worden op parkeervakken gezet en door groen wordt een geasfalteerd fietspad getrokken. Omdat men zich simpelweg niet de les laat lezen en men weet dat de burger weinig middelen heeft (staat er in zijn eentje voor)

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.